Rabu, 03 Juli 2013

CIRI-CIRI AKHLAK DALAM ISLAM

AKHLAK
BAB I
PENDAHULUAN
A.    Latar belakang masalah
Kesyumulan akhlak Islam ialah ia tidak berpisah dengan semua bidang-bidangkehidupan manusia. Ia menetapkan satu neraca terhadap seluruh tindak tanduk manusia. Akhlak Islam tidak mengakui sebarang pemecahan di dalam menetapkan penilaian ini.Asas keimanan kepada Allah adalah sendi-sendi aqidah Islam, manakala asa akhlak yang terbina di sekitar usaha dan amal untuk memenuhi segala tuntutan yangterkandung dalam sendi-sendi tersebut. Jelas di sini bahawa binaan akhlak yang muliasebenarnya hanya dapat tegak di atas aqidah yang sahih dan syumul. Sedangkansesuatu perbuatan yang pada zahirnya dianggap sebagai akhlak yang mulia tidak dapatteguh dan kekal sekiranya tidak ditegakkan di atas asas aqidah.Besarnya kedudukan akhlak Islam hinggakan hadits-hadits Rasulullah sallallahualaihi wasallam merumuskan kedudukan akhlak sebagai berikut:
“Sesunguhnya aku dibangkitkan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.Wahai Rasulullah sallallahu alaihi wasallam apakah budi pekerti itu? Baginda menjawab: Akhlak yang baik. Sesungguhnya orang yang paling baik akhlaknya ialah yang paling baik budi pekertinya”.
B.      Rumusan masalah
Dari latar blakang diatas maka timbul beberapa masalah yang akan kami dibahas dalam makalah ini yaitu:
1.       Pengertian dan dasar hukum akhlak
2.       Cirri-ciri akhlak islamiyah
3.       Pembentukan akhlak dalam islam




C.      Tujuan masalah
Berdasarkan rumusan masalah yang dikemukakan sebelumnya, maka tujuan penulisan  makalah kami yaitu disampinng dapat membahas poin- poin masalah yg terdapat di rumusan masalah tersebut penulis juga berharap semoga makalah ini dapat memberikan pengetahuan bagi siapa saja yang membaca makalah ini.
























                             CIRI-CIRI AKHLAK DALAM ISLAM

A.    Pengertian dan Dasar Hukum Akhlak
Kata akhlak berasal dari bahasa arab yaitu “khuluq” jamaknya “khuluqun” menurut bahasa diartikan budi pekrti, perangai,tingkah laku,atau tabiat. Kata akhlak lebh luas artinya pada moral atau etikayang sering dipakai dalam bahasa indinesia sebab akhlak meliputi segi-segi kejuwaan dari tingkah laku dan lahiriyah dan batinia seorang.
Adapun dasar hukum akhlak terdapat dalam surah al-Ahzab(33):21 yang artinya:
“ Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.”
B.     Ciri-Ciri Akhlak Islamiyah
Adapun ciri-ciri akhlak Islamiyyah ialah:
1.      Bersifat mutlak dan menyeluruh:
Akhlak Islamiyyah bersifat mutlak, tidak bolehdipinda atau diubahsuai, dikenakan kepada seluruh individu tanpa mengiraketurunan, warna kulit, pangkat, tempat, dan masa.
2.      Melengkapkan dan menyempurnakan tuntutan:
Ditinjau dari sudut kejadianmanusia yang dibekalkan dengan pelbagai naluri, akhlak Islamiyyah adalahmerangkumi semuaaspek kemanusiaan rohaniyyah, jasmaniyyah danaqliyyah,sesuai dengan semua tuntutan naluri dalam usaha mengawal sifat-sifat yangtercela (sifat-sifat mazmumah) untuk kesempurnaan insan, bukan untuk mengawalkebebasan peribadi seseorang.3.

3.      Bersifat sederhana dan seimbang:
tuntutan akhlak dalam Islam adalah sederhana,tidak membebankan sehingga menjadi pasif dan tidak pula membiarkan sehinggamenimbulkan bahaya dan kerosakan.
4.      Mencakupi suruhan dan larangan:
Bagi kebaikan manusia, perlaksanakanakhlak Islamiyyah meliputi suruhan dan larangan dengan tidak bolehmengutamakan atau mengabaikan mana-mana aspek tersebut.
5.      Bersih dalam perlaksanaan:
Untuk mencapai kebaikan, akhlak Islmaiyyahmemerintah supaya cara dan metod perlaksanaan sesuatu perbuatan dan tindakanitu hendaklah dengan cara yang baik dan saluran yang benar yang telah ditetapkanoleh akhlak Islamiyyah. Ertinya untuk mencapai suatu matlamat, cara perlaksanaannya mestilah bersih menurut tata cara Islam.
6.      Matlamat tidak menghalalkan cara Keseimbangan:
Akhlak dalam Islam membawa kesinambungan bagi tuntutanrealiti hidup antara rohaniyyah dan jasmaniyyah serta aqliyyah, dan antarakehidupan dunia dan akhirat sesuai dengan tabii manusia itu sendiri.
C.    Pembentukan Akhlak Menurut Islam
Akhlak dapat dibentuk dengan baik sekiranya kita benar-benar mengikut lunas-lunasyang telah disyariatkan oleh Allah dan Rasul-Nya. Akhlak yang dibentuk berasaskankesedaran dan hidayah dari Allah yang mampu dimiliki oleh setiap manusia yangmahu digelar hambaNya.Antara jalan terbaik untuk membentuk akhlak yang mulia ialah:
1.      Ilmu pengetahuanSetiap mukmin perlu mempelajari apakah akhlak yang terpuji (akhlak mahmudah)dan apakah akhlak yang dikeji (akhlak mazmumah). Al-Quran telah menggariskanakhlak yang utama yang mesti dihayati oleh setiap orang mukmin. Sennah Rasulullahsallallahu alaihi wasallam pula telah memperincikan serta telah menterjemahkannyake dalam reality kehidupan sebenar.
2.      Menyedari kepentingan akhlak yang diamalkanAkhlak adalah cermin bagi individu Muslim itu sendiri, malah daya tarikan Islam juga bergantung kepada akhlak yang mulia
3.      Keazaman yang tinggiMelalui keazaman yang kuat sahaja jiwa dapat diperkukuhkan untuk benar-benar menghayati sifat yang mulia
4.      Ibadah yang kuat dan ikhlasKetekunan dan keikhlasan melakukan ibadah mampu menangkis seranganmazmumah terutamanya bisikan hawa nafsu.
5.      Bergaul dengan orang yang baik akhlak 
6.      Pergaulan boleh mempengaruhi diri untuk berubah. Ini adalah kerana manusia cepatmeniru orang lain. Dalam masa yang sama menjauhi orang-orang yang melakukanmaksiat dalam erti kata uzlah syuuriyah (pengasingan jiwa) yang mana kita tetapmeneruskan usaha untuk membawa mereka kembali ke jalan yang benar.
7.      Membiasakan diri dengan kebaikanMenggantikan akhlak mazmumah dengan akhlak mahmudah serta senantiasamembiasakan diri dengannya agar ia tetap kekal di dalam jiwa.
8.      Sentiasa berlapang dada untuk menerima nasihatKadang-kala seseorang itu tidak menyedari kekurangan dan kelemahan yang ada padadiri sendiri. Oleh itu ia perlu berlapang dada dan menerima nasihat-nasihat yang bertujuan untuk membaiki dirinya.Umar Ibn Al-Khattab pernah berkata: Mudah-mudahan Allah memberikan hidayahkepada orang-orang yang menunjukkan kekurangan-kekuranganku




BAB III
PENUTUP

A.    Kesimpulan
Adapun ciri-ciri akhlak Islamiyyah ialah:
1.      Bersifat mutlak dan menyeluruh:
Akhlak Islamiyyah bersifat mutlak, tidak bolehdipinda atau diubahsuai, dikenakan kepada seluruh individu tanpa mengiraketurunan, warna kulit, pangkat, tempat, dan masa.
2.      Melengkapkan dan menyempurnakan tuntutan:
Ditinjau dari sudut kejadianmanusia yang dibekalkan dengan pelbagai naluri, akhlak Islamiyyah adalahmerangkumi semuaaspek kemanusiaan rohaniyyah, jasmaniyyah danaqliyyah,sesuai dengan semua tuntutan naluri dalam usaha mengawal sifat-sifat yangtercela (sifat-sifat mazmumah) untuk kesempurnaan insan, bukan untuk mengawalkebebasan peribadi seseorang.
3.      Bersifat sederhana dan seimbang:
tuntutan akhlak dalam Islam adalah sederhana,tidak membebankan sehingga menjadi pasif dan tidak pula membiarkan sehinggamenimbulkan bahaya dan kerosakan.
4.      Mencakupi suruhan dan larangan:
Bagi kebaikan manusia, perlaksanakanakhlak Islamiyyah meliputi suruhan dan larangan dengan tidak bolehmengutamakan atau mengabaikan mana-mana aspek tersebut.
5.      Bersih dalam perlaksanaan:
Untuk mencapai kebaikan, akhlak Islmaiyyahmemerintah supaya cara dan metod perlaksanaan sesuatu perbuatan dan tindakanitu hendaklah dengan cara yang baik dan saluran yang benar yang telah ditetapkanoleh akhlak Islamiyyah. Ertinya untuk mencapai suatu matlamat, cara perlaksanaannya mestilah bersih menurut tata cara Islam.


6.      Matlamat tidak menghalalkan cara Keseimbangan:
Akhlak dalam Islam membawa kesinambungan bagi tuntutanrealiti hidup antara rohaniyyah dan jasmaniyyah serta aqliyyah, dan antarakehidupan dunia dan akhirat sesuai dengan tabii manusia itu sendiri.
B.     Saran
penulis menyarankan kepada para pembaca untuk mempelajari lebih lanjut akan materi masa disintegrasi dinasti bani Abbasyiyah melalui referensi-referensi lain oleh karena makalah yang kami tulis ini masih sangat jauh dari kesempurnaan.Untuk itu penulis mengharapkan saran-saran yang sifatnya membangun untuk menunjang kesempurnaan makalah ini dan penulisan makalah pada waktu yang akan datang.



Tidak ada komentar:

Posting Komentar