AKHLAK
BAB I
PENDAHULUAN
A. Latar
belakang masalah
Kesyumulan akhlak Islam ialah ia tidak berpisah dengan semua
bidang-bidangkehidupan manusia. Ia menetapkan satu neraca terhadap seluruh
tindak tanduk manusia. Akhlak Islam tidak mengakui sebarang pemecahan di dalam
menetapkan penilaian ini.Asas keimanan kepada Allah adalah sendi-sendi
aqidah Islam, manakala asa akhlak yang terbina di sekitar usaha dan amal
untuk memenuhi segala tuntutan yangterkandung dalam sendi-sendi tersebut. Jelas
di sini bahawa binaan akhlak yang muliasebenarnya
hanya dapat tegak di atas aqidah yang sahih dan syumul. Sedangkansesuatu
perbuatan yang pada zahirnya dianggap sebagai akhlak yang mulia tidak
dapatteguh dan kekal sekiranya tidak ditegakkan di atas asas aqidah.Besarnya
kedudukan akhlak Islam hinggakan hadits-hadits Rasulullah sallallahualaihi
wasallam merumuskan kedudukan akhlak sebagai berikut:
“Sesunguhnya
aku dibangkitkan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.Wahai Rasulullah sallallahu
alaihi wasallam apakah budi pekerti itu? Baginda menjawab: Akhlak yang
baik. Sesungguhnya orang yang paling baik akhlaknya ialah yang paling baik budi
pekertinya”.
B. Rumusan masalah
Dari latar blakang diatas maka
timbul beberapa masalah yang akan kami dibahas dalam makalah ini yaitu:
1. Pengertian dan dasar hukum akhlak
2. Cirri-ciri akhlak islamiyah
3. Pembentukan akhlak dalam islam
C.
Tujuan masalah
Berdasarkan
rumusan masalah yang dikemukakan sebelumnya, maka tujuan penulisan makalah kami yaitu disampinng dapat membahas
poin- poin masalah yg terdapat di rumusan masalah tersebut penulis juga
berharap semoga makalah ini dapat memberikan pengetahuan bagi siapa saja yang
membaca makalah ini.
CIRI-CIRI
AKHLAK DALAM ISLAM
A.
Pengertian dan Dasar Hukum Akhlak
Kata akhlak berasal dari bahasa arab
yaitu “khuluq” jamaknya “khuluqun” menurut bahasa diartikan budi pekrti,
perangai,tingkah laku,atau tabiat. Kata akhlak lebh luas artinya pada moral
atau etikayang sering dipakai dalam bahasa indinesia sebab akhlak meliputi
segi-segi kejuwaan dari tingkah laku dan lahiriyah dan batinia seorang.
Adapun dasar hukum akhlak terdapat
dalam surah al-Ahzab(33):21 yang artinya:
“
Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu
(yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat
dan dia banyak menyebut Allah.”
B.
Ciri-Ciri Akhlak Islamiyah
Adapun ciri-ciri akhlak Islamiyyah ialah:
1.
Bersifat mutlak dan menyeluruh:
Akhlak Islamiyyah bersifat mutlak,
tidak bolehdipinda atau diubahsuai, dikenakan kepada seluruh individu tanpa
mengiraketurunan, warna kulit, pangkat, tempat, dan masa.
2.
Melengkapkan dan menyempurnakan tuntutan:
Ditinjau dari sudut kejadianmanusia
yang dibekalkan dengan pelbagai naluri, akhlak Islamiyyah adalahmerangkumi
semuaaspek kemanusiaan rohaniyyah, jasmaniyyah danaqliyyah,sesuai dengan semua
tuntutan naluri dalam usaha mengawal sifat-sifat yangtercela (sifat-sifat mazmumah)
untuk kesempurnaan insan, bukan untuk mengawalkebebasan peribadi seseorang.3.
3.
Bersifat sederhana dan seimbang:
tuntutan akhlak dalam Islam adalah
sederhana,tidak membebankan sehingga menjadi pasif dan tidak pula membiarkan
sehinggamenimbulkan bahaya dan kerosakan.
4.
Mencakupi suruhan dan larangan:
Bagi kebaikan manusia,
perlaksanakanakhlak Islamiyyah meliputi suruhan dan larangan dengan tidak
bolehmengutamakan atau mengabaikan mana-mana aspek tersebut.
5.
Bersih dalam perlaksanaan:
Untuk mencapai kebaikan, akhlak
Islmaiyyahmemerintah supaya cara dan metod perlaksanaan sesuatu perbuatan dan
tindakanitu hendaklah dengan cara yang baik
dan saluran yang benar yang telah ditetapkanoleh akhlak Islamiyyah.
Ertinya untuk mencapai suatu matlamat, cara perlaksanaannya mestilah
bersih menurut tata cara Islam.
6.
Matlamat tidak menghalalkan cara Keseimbangan:
Akhlak dalam Islam membawa
kesinambungan bagi tuntutanrealiti hidup antara rohaniyyah dan jasmaniyyah
serta aqliyyah, dan antarakehidupan dunia dan akhirat sesuai dengan tabii
manusia itu sendiri.
C.
Pembentukan Akhlak Menurut Islam
Akhlak dapat dibentuk dengan baik sekiranya kita benar-benar
mengikut lunas-lunasyang telah disyariatkan oleh Allah dan Rasul-Nya. Akhlak
yang dibentuk berasaskankesedaran dan hidayah dari Allah yang mampu dimiliki
oleh setiap manusia yangmahu digelar hambaNya.Antara jalan terbaik untuk membentuk
akhlak yang mulia ialah:
1.
Ilmu pengetahuanSetiap mukmin perlu mempelajari apakah
akhlak yang terpuji (akhlak mahmudah)dan apakah akhlak yang dikeji (akhlak
mazmumah). Al-Quran telah menggariskanakhlak yang utama yang mesti dihayati
oleh setiap orang mukmin. Sennah Rasulullahsallallahu alaihi wasallam pula
telah memperincikan serta telah menterjemahkannyake dalam reality kehidupan
sebenar.
2.
Menyedari kepentingan akhlak yang diamalkanAkhlak adalah
cermin bagi individu Muslim itu sendiri, malah daya tarikan Islam
juga bergantung kepada akhlak yang mulia
3.
Keazaman yang tinggiMelalui keazaman yang kuat sahaja
jiwa dapat diperkukuhkan untuk benar-benar menghayati sifat yang mulia
4.
Ibadah yang kuat dan ikhlasKetekunan dan keikhlasan
melakukan ibadah mampu menangkis seranganmazmumah terutamanya bisikan hawa
nafsu.
5.
Bergaul dengan orang yang baik
akhlak
6.
Pergaulan boleh mempengaruhi diri untuk berubah. Ini adalah
kerana manusia cepatmeniru orang lain. Dalam masa yang sama menjauhi
orang-orang yang melakukanmaksiat dalam erti kata uzlah syuuriyah (pengasingan
jiwa) yang mana kita tetapmeneruskan usaha untuk membawa mereka kembali ke
jalan yang benar.
7.
Membiasakan diri dengan kebaikanMenggantikan akhlak mazmumah
dengan akhlak mahmudah serta senantiasamembiasakan diri dengannya agar ia tetap
kekal di dalam jiwa.
8.
Sentiasa berlapang dada untuk menerima nasihatKadang-kala
seseorang itu tidak menyedari kekurangan dan kelemahan yang ada padadiri
sendiri. Oleh itu ia perlu berlapang dada dan menerima nasihat-nasihat
yang bertujuan untuk membaiki dirinya.Umar Ibn Al-Khattab pernah berkata:
Mudah-mudahan Allah memberikan hidayahkepada orang-orang yang menunjukkan
kekurangan-kekuranganku
BAB III
PENUTUP
A.
Kesimpulan
Adapun ciri-ciri akhlak Islamiyyah ialah:
1.
Bersifat mutlak dan menyeluruh:
Akhlak Islamiyyah bersifat mutlak, tidak bolehdipinda atau
diubahsuai, dikenakan kepada seluruh individu tanpa mengiraketurunan, warna
kulit, pangkat, tempat, dan masa.
2.
Melengkapkan dan menyempurnakan tuntutan:
Ditinjau dari sudut kejadianmanusia yang dibekalkan dengan
pelbagai naluri, akhlak Islamiyyah adalahmerangkumi semuaaspek kemanusiaan
rohaniyyah, jasmaniyyah danaqliyyah,sesuai dengan semua tuntutan naluri dalam
usaha mengawal sifat-sifat yangtercela (sifat-sifat mazmumah) untuk
kesempurnaan insan, bukan untuk mengawalkebebasan peribadi seseorang.
3.
Bersifat sederhana dan seimbang:
tuntutan akhlak dalam Islam adalah sederhana,tidak
membebankan sehingga menjadi pasif dan tidak pula membiarkan
sehinggamenimbulkan bahaya dan kerosakan.
4.
Mencakupi suruhan dan larangan:
Bagi kebaikan manusia, perlaksanakanakhlak Islamiyyah
meliputi suruhan dan larangan dengan tidak bolehmengutamakan atau mengabaikan
mana-mana aspek tersebut.
5.
Bersih dalam perlaksanaan:
Untuk mencapai kebaikan, akhlak Islmaiyyahmemerintah supaya
cara dan metod perlaksanaan sesuatu perbuatan dan tindakanitu hendaklah dengan cara yang baik dan saluran
yang benar yang telah ditetapkanoleh akhlak Islamiyyah. Ertinya untuk
mencapai suatu matlamat, cara perlaksanaannya mestilah bersih menurut tata
cara Islam.
6.
Matlamat tidak menghalalkan cara Keseimbangan:
Akhlak dalam Islam membawa kesinambungan bagi tuntutanrealiti
hidup antara rohaniyyah dan jasmaniyyah serta aqliyyah, dan antarakehidupan
dunia dan akhirat sesuai dengan tabii manusia itu sendiri.
B.
Saran
penulis menyarankan kepada para
pembaca untuk mempelajari lebih lanjut akan materi masa disintegrasi dinasti
bani Abbasyiyah melalui referensi-referensi lain oleh karena makalah yang kami
tulis ini masih sangat jauh dari kesempurnaan.Untuk itu penulis mengharapkan
saran-saran yang sifatnya membangun untuk menunjang kesempurnaan makalah ini
dan penulisan makalah pada waktu yang akan datang.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar